• BDUmedia

Betaald parkeren voor chauffeurs

H'VELD-G'DAM Er moet een einde komen aan het toenemend aantal buitenlandse chauffeurs dat zijn vrachtwagen parkeert op bedrijventerreinen in Hardinxveld. Ook het aantal langs de openbare weg geparkeerde vrachtwagens moet teruggedrongen worden. Ze kunnen namelijk tot gevaarlijke situaties leiden, meent het college, dat daarom betaald parkeren wil invoeren voor vrachtauto's. Een exacte datum wordt niet genoemd, maar in de tweede helft van 2017 moet het zover zijn.

door Ward den Besten

Via een enquête heeft de gemeente de afgelopen maanden geïnventariseerd hoeveel Hardinxvelders met een vrachtwagen interesse hebben in een betaalde vrachtwagenparkeerplaats. Daarop kreeg de gemeente 28 reacties. Voor die kleine dertig chauffeurs wordt bij de haven in Boven-Hardinxveld een afgesloten parkeerplaats ingericht, waar de truckers hun rijtuig van meer dan 3,5 ton kunnen stallen. Daarvoor moet wel jaarlijks zo'n 750 euro voor worden betaald. Het terrein wordt sober ingericht, laat de gemeente weten.

In eerste instantie is daar ruimte voor 17 plekken. ,,Indien nodig zal de gemeente nog plaatsen aanwijzen langs de openbare weg op de bestaande bedrijfsterreinen Nieuweweg en Langeveer'', staat bij de enquête vermeld. Dat wordt momenteel nog onderzocht en in het beleid uitgewerkt.

,,In Hardinxveld-Giessendam is het (op enkele plaatsen na) nu nog mogelijk in het openbaar gebied te parkeren met de vrachtauto. Dit is niet wenselijk. Vrachtwagenchauffeurs uit de regio of vanaf de snelweg komen naar Hardinxveld-Giessendam om hun vrachtwagen en/of aanhanger te parkeren in de gemeentehaven of op bedrijventerrein Nieuweweg en Langeveer'', licht de gemeente het beleid toe.

Volgens het college leidt die combinatie steeds vaker tot overlast en gevaarlijke situaties. De langs de openbare weg geparkeerde vrachtwagens nemen namelijk een groot aantal parkeerplaatsen in beslag. Daardoor blijft soms weinig ruimte op de weg over voor autoverkeer en met name voor het overige vrachtverkeer. Andere chauffeurs zijn daardoor genoodzaakt te laden en lossen op de openbare weg met hinder en gevaarlijke situaties als gevolg. Ook het toenemend aantal buitenlandse chauffeurs dat op de bedrijventerreinen parkeert, wordt als reden voor dit nieuwe beleid genoemd.