Hardinxveldse winkeliers verwennen het publiek

H'VELD-G'DAM Met een maandelijks themaweekend willen ruim dertig ondernemers een bezoekje aan het winkelgebied nóg aantrekkelijker maken. De deelnemers zijn herkenbaar aan de Beachflag met de slogan Hardinxveld Verrast. Het thema voor vrijdag 26 en zaterdag 27 januari is Bitterkoud. ,,Wij willen de mensen die onze winkels bezoeken vooral verwennen met een stukje beleving dat aansluit op het thema", vertelt Thea Visser (Silderhuis Logopedie)."

door Ria Scholten

Ondernemers, vastgoedeigenaren, bewoners, vertegenwoordigers van Ondernemersvereniging Ondernemend Hardinxveld, de gemeente Hardinxveld en Platform De Nieuwe Winkelstraat kwamen dinsdag 31 oktober bijeen om gezamenlijk na te denken over de toekomst van het winkelgebied. ,,Het Platform is een onafhankelijk kennis- en netwerkcentrum dat zich richt op de toekomst van winkelgebieden in Nederland", legt Thea uit. ,,Ook in Hardinxveld heeft een grondige evaluatie plaatsgevonden. De bevindingen, conclusies en aanbevelingen werden tijdens de avond gepresenteerd.",,De aanwezigen werden vervolgens opgesplitst in drie werkgroepen", vult Nelleke den Dunnen (Bakker Kleur & Sfeer) aan. ,,De eerste groep boog zich over de vraag hoe de kern van het winkelgebied er uit zou moeten komen te zien. Bij de tweede werkgroep was de intensivering van de samenwerking tussen de ondernemers onderwerp van gesprek.  De overige aanwezigen wisselden van gedachten over de identiteit van het winkelcentrum: Waar staan we nu en waar willen we naar toe?"Thea: ,,Uiteindelijk hebben we gekozen om het laatste weekend van de maand het winkelen door middel van een thema aantrekkelijker te maken. Het themaweekend duurt van vrijdagmorgen 10.00 uur tot zaterdagmiddag sluitingstijd. Een groep ondernemers ging met veel enthousiasme aan de slag met de nieuwe plannen. Dit werkte aanstekelijk, waardoor er steeds meer collega-ondernemers aanhaakten. Doorpakken was het motto, ontwerpen werden gemaakt, beachflags besteld. Dit heeft ertoe geleid dat wij deze maand al van start kunnen gaan met de nieuwe insteek. We nodigen alle  Hardinxvelders van harte uit om een kijkje komen nemen in de winkels." ,,Uiteraard zijn we erg benieuwd naar de manier waarop de deelnemers invulling gaan geven aan het thema", vertellen de dames. ,,Hierbij kun je denken aan een winterse etalage, maar ook aan een winterse versnapering of een echt winterproduct. De mensen moeten zich welkom voelen om binnen te stappen, zonder direct iets te moeten kopen. Daarnaast is het de bedoeling dat de ondernemers elkaar nóg meer gaan versterken. Een mooi voorbeeld is de snertwandeltocht van Quist Schoenen op zaterdag 27 januari, waarvoor zich al zo'n honderd mensen hebben aangemeld. Na terugkomst krijgen zij een kop erwtensoep van Specialiteitenslagerij Van Prooijen met brood van Bakker Klootwijk." Nelleke: ,,Uiteraard hopen wij dat na de eerste editie zich nog verschillende ondernemers zullen  aanmelden. Het tweede weekend staat gepland voor vrijdag 23 en zaterdag 24 februari."