• BDUmedia

Winkeliers buigen zich over nieuwe winkelstraat

H'VELD-G'DAM De nieuwe bestrating van de Peulenstraat en de verbouwing van de Giessenhof hebben het winkelcentrum een positieve impuls gegeven. Maar om als winkelier het hoofd boven water te houden is enkel een frisse uitstraling niet afdoende. Zeker niet in een tijd waar mensen met een druk op de knop al hun producten kunnen laten thuisbezorgen. Daarom zijn ze naarstig op zoek naar nieuwe initiatieven die het winkelgebied levendig en aantrekkelijker maken en hebben ze de handen ineengeslagen.

Vorige week dinsdag was een bijeenkomst in Kampanje waar ruim veertig winkeliers bij aanwezig waren. Platform De Nieuwe Winkelstraat, een onafhankelijk adviesbureau, is in de arm genomen om ze bij te staan.

Gevraagd de onderlinge samenwerking te beoordelen was een vier het meest genoemde cijfer van de mkb'ers. Dat terwijl samenwerking volgens de deskundigen juist een belangrijke factor is om als winkelgebied succesvol te kunnen concurreren met het internet. Niet alleen tussen de winkeliers maar ook met de pandeigenaren en de gemeente. Die allemaal profiteren van een bruisend hart.

Een stuk positiever waren de middenstanders over het centrum zelf, dat ze veelal met een zes of zeven beoordeelden. Een gevarieerd aanbod, zonder aanwezigheid van veel grote ketens moet volgens de adviseurs worden gekoesterd. Maar het winkelgebied is te langgerekt en te versnipperd, stellen ze. En waar is een horecagelegenheid, een lingeriezaak, en de schoenmaker?

Ook vroegen de experts zich af of de winkeliers zich bewust zijn van de doelgroep die ze dienen. Verdeeld over drie groepen moesten ze zich buigen over de identiteit van het winkelgebied, de samenwerking en over de vraag op welk deel van het centrum de focus moet liggen.

Dat laatste was bepaald geen gemakkelijke opgave. Vooral niet met winkeliers in de groep die hun winkel richting de Rabobank hebben en eigenaars in de buurt van de Damsluis. Gedwongen een keus te maken werd het plein aan den Bogerd uiteindelijk aangewezen als hart van het winkelgebied. Daar zien de winkeliers bijvoorbeeld het liefst een horecagelegenheid verschijnen.

Op het gebied van samenwerking zijn de eerste stappen gezet om de koopavond nieuw leven in te blazen. Want die is op leven na dood, stellen de winkeliers. Een aantal van hen gaat om de tafel zitten over hoe ze dat kunnen aanpakken.

Voor de rest werd de parkeergelegenheid in de Peulenstraat als ergerlijk ervaren. Volgens sommigen worden veel parkeerplaatsen ingenomen door bewoners of winkelpersoneel, waardoor winkels lastiger zijn te bereiken. Anderen pleiten voor verruiming van de parkeertijd, zodat het winkelend publiek langer de tijd heeft om te shoppen. Ook werd geopperd om winkels buiten het centrum, zoals die aan het Peulenplein, naar de Peulenstraat te lokken. Ook de weekmarkt verhuizen werd genoemd als optie.