DigitalON: gids in de digitale wereld

H'VELD-G'DAM Regelmatig worden er in Hardinxveld-Giessendam nieuwe bedrijven opgericht, maar een adviesbureau voor digitale transformatie is er nog niet. Tijd om Leen Rietveld, de oprichter, te vragen wat DigitalON precies doet en waarom. ,,Er gebeurt veel in de wereld. Lang bestaande bedrijven als Kodak, Free Record Shop, V&D en Perry Sport gaan failliet. Eén van de oorzaken is het onvermogen om in te spelen op veranderingen die digitale technologie teweeg brengt. Er is een transformatie, een ingrijpende, onomkeerbare verandering nodig."

En jij kunt ze daarbij helpen?

,,Ja. Ik heb 15 jaar in de ICT gewerkt, waarvan 4 in de directie van een middelgroot ICT-bedrijf, dus ik weet wat er te koop is. Maar kennis van technologie is niet voldoende. Het gaat erom hoe je het toepast en dat je kritisch nadenkt over het verdienmodel."

Ik hoor veel over bedrijven die in no time een hele bedrijfstak op zijn kop zetten: Uber in de taxibranche en Airbnb in de hotelbranche. Is dat digitale transformatie? ,,Zeker."

Is het dan alleen belangrijk als je zaken doet met consumenten?

,,Nee, het is ook belangrijk voor business-to-business (B2B) en non-profit; het raakt iedereen, maar op andere manieren. Als je zaken doet met consumenten gaat het over klantbeleving en verdienmodellen, in B2B over operationele processen en klantbeleving. Het gaat erom dat je een digitaal bedrijf wordt, waarbij internet niet een kanaal is en ICT een afdeling, maar het hart van alles wat je doet. Kennis van digitale technologie moet tot de standaard bagage van iedere werknemer en ieder directielid horen."

Wat kun je doen om een digitaal bedrijf of organisatie te worden?

,,Als eerste de inzet van internet en apps. Door de opmars van smartphones hebben we te maken met een andere klant dan 10 jaar geleden. Probeer de klant eerst digitaal te bedienen. Of ga software ontwikkelen. Ik ken een bedrijf dat zijn voortbestaan eraan te danken heeft en een veel betere plaats in de keten veroverd heeft. Een andere richting is het verzamelen, analyseren en te gelde maken van data. Data is de nieuwe olie. Het vierde voorbeeld heeft te maken met processen, die veelal uit het pre-digitale tijdperk stammen. Pak een leeg vel papier en bedenk hoe je de processen zou opzetten als je vandaag zou starten, met alle technologie die we nu hebben."

DigitalON is dus geen ICT-bedrijf?

,,Nee, mijn werk zit ervoor. Ik geef onafhankelijk advies, zet mensen aan het denken en zorg dat er lijn komt in de plannen. Vervolgens kan die strategie ingevuld worden met concrete projecten die uitgevoerd worden door een ICT-bedrijf of door de eigen afdeling."

Als verkondiger van digitalisering heb je vast een website waarop mensen terecht kunnen voor meer informatie?

,,Uiteraard; www.digitalon.nl. Wil je meer weten? Meld je dan aan voor het gratis webinar op 12 april van 10-11 uur. De volgende stap is de workshop digitale transformatie, die heel geschikt is om een directie aan het denken te zetten. Die workshop is tot 1 juli tegen een gereduceerd tarief te boeken."