• Wij staan voor kwaliteit en veiligheid

    Rivas Zorggroep

Internationaal kwaliteitskeurmerk voor Beatrixziekenhuis

11-08-2016, 11:30 | Lezersnieuws | Rivas Zorggroep

Rivas heeft het keurmerk van Joint Commission International (JCI) gekregen voor het Beatrixziekenhuis. Rivas heeft vorig jaar JCI-keurmerken behaald voor verpleeghuis- en thuiszorg. Hiermee is Rivas de eerste organisatie wereldwijd met een JCI-keurmerk voor de hele zorgketen.

Kees Heijblom, lid Raad van Bestuur: "Kwaliteit en veiligheid in de zorg moeten vanzelfsprekend zijn, patiënten moeten daarop kunnen vertrouwen. Voor Rivas is het heel belangrijk dat we toetsbaar goede kwaliteit bieden en veilig werken. Daarom investeren we graag in een kwaliteitssysteem. De medewerkers hebben in de voorbereiding alle ruimte gehad hun eigen werkwijzen tegen het licht te houden, uniform vast te stellen en te verbeteren. Een 'systeem' klinkt technisch, maar bij JCI gaat het om kwaliteit en veiligheid die de patiënt ervaart. Hiermee houden alle professionals elkaar scherp om steeds veiliger zorg te bieden." Gert Jan Milhous, cardioloog en voorzitter Vereniging Medische Staf: "We zijn heel blij dat we ook voor het Beatrixziekenhuis het keurmerk hebben behaald. In één keer zelfs. Iets dat maar 5% van de ziekenhuizen wereldwijd tot nu toe lukte. Daarom kunnen we met recht zeggen: wij staan voor kwaliteit en veiligheid."

Verpleegkundige Jessica Petter: "Het goede aan dit systeem is dat we nog meer overleggen bij de patiënt aan het bed, zodat daar belangrijke zaken direct in het elektronisch dossier gezet worden. Verder komen we wekelijks bijeen met alle patiëntgegevens erbij. Dan bespreken we waarom een patiënt is opgenomen, speelt er meer en wat is het activiteitenplan? Staat dit goed in het dossier? Je weet dan welke zorg je samen biedt en hoe dat op elkaar aansluit." Chirurg Tanja Frakking: "JCI meet de kwaliteit van zorg niet alleen op papier, maar juist op de werkvloer, mét onze collega's en patiënten. Je moet als professional laten zien en opschrijven dat wat je doet het beste is voor de patiënt en dat je dit steeds bijstuurt. Bijvoorbeeld in de toepassing van pijnbestrijding, zorgvuldige identificatie en heldere voorlichting aan patiënten en hun familie."

De JCI-onderzoekers brachten aangekondigde én onaangekondigde bezoeken aan verpleeg- en functieafdelingen en poliklinieken. Daarbij ligt de lat hoog. Zij interviewden tientallen patiënten en medewerkers. Daarnaast keken zij naar zorg- en ondersteunende processen zoals het onderhoud van (medische) apparatuur, het gebouw, de voedselveiligheid en de schoonmaak.