• De Lange Wei richt zich met dit initiatief op mensen die nog thuis wonen en de regie over hun eigen leven willen houden.

    De Lange Wei

De Lange Wei betreurt ophef

H'VELD-G'DAM Over verzorgingstehuis De Lange Wei is vorige week ophef ontstaan nadat een bewoner in hongerstaking trad uit onvrede over de zorg die hij krijgt. Het verpleeghuis in Boven-Hardinxveld zegt de situatie te ,,betreuren'', maar kan zich niet te vinden in het verhaal dat is geschetst.

MS-patiënt Piet Versteeg at sinds begin vorige week niet meer. Dat deed 64-jarige bewoner van De Lange Wei omdat hij naar eigen zeggen geen inspraak had over de manier hoe hij werd behandeld. Om zijn actie kracht bij te zetten, schakelde Versteeg landelijke en regionale media in.

In een interview met RTV Rijnmond legde Versteeg woensdag uit dat hij niet mee mag beslissen over de hulpmiddelen voor zijn incontinentie. Hij zegt dat hij van De Lange Wei gebruik moet maken van ,,plakmatten'', die als een soort luier fungeren. ,,Die dingen worden nat en dat geeft huidproblemen bij mij'', aldus Versteeg tegen de regionale omroep. ,,Mijn mening wordt niet meegenomen'', verzuchtte hij. ,,Er wordt niet gevraagd. Er wordt gewoon gesteld: we gaan het zus doen, we doen het zo. En je hebt dat gewoon te accepteren.'' Het mediaoffensief had effect, want een dag later meldde Versteeg dat de situatie was opgelost en dat hij weer at. Er zouden afspraken zijn gemaakt met de directie en de medewerkers.

De Lange Wei laat weten dat de berichtgeving in de media ,,onvolledig en onjuist'' is. ,,Ook melden wij dat onze andere cliënten en medewerkers verontwaardigd gereageerd hebben, omdat zij deze berichten niet correct en onevenwichtig vinden.'' Volgens het verpleeghuis staat ,,de zorg voor onze bewoners altijd centraal'' en wordt alles in het werk gesteld om ,,de cliënt de verzorging te geven die met hem of haar is afgesproken''. Vanwege privacyredenen wil De Lange Wei niet inhoudelijke op de zaak reageren. ,,Wanneer er klachten zijn dan bespreken we dat met de cliënt. Of de cliënt kan bij de klachtenfunctionaris of klachtencommissie terecht. Deze cliënt wil dat niet, hij woont al lang bij ons en helaas is de zorgrelatie moeizaam geworden.''