• Buurtbus vrijwilliger Wout Dreschler

    Aart Vermeij

'Hand omhoog, dan stop ik'

H'VELD-G'DAM Vrijwilligers zijn onmisbaar in de samenleving. Ook in Hardinxveld-Giessendam wordt er veel werk door hen verricht. Aart Vermeij spreekt om de week met één van deze mensen. Deze week: Wout Dreschler

Hoe is uw naam, wanneer en waar bent u geboren?

Mijn naam is Wout Dreschler en ben op 19-06-1946 in Amsterdam geboren.

Waar doet u vrijwilligerswerk?

Qbuzz verzorgt sinds kort het vervoer in Hardinxveld-Giessendam. De buslijnen 76 en 77 bleken niet rendabel, terwijl ze voor heel wat inwoners van belang zijn. Om toch hierin te voorzien kwam de Vereniging Buurtbus De Linge in beeld. Qbuzz zorgt nu voor de bussen en alles wat daarbij komt kijken en de Vereniging Buurtbus De Linge zorgt voor vrijwilligers waardoor de buurtbuslijnen, nu 707 en 706, van de grond konden komen. Het verschil met de vorige lijnen is dat er hier geen mensen in loondienst werken. En ik ben één van deze vrijwillige chauffeurs.

Wanneer is dit traject van start gegaan?

Deze is van start gegaan 9 december 2018 en ik mocht op 10 december als eerste met de Buurtbus het traject rijden.

Wat wordt er door de organisatie gedaan?

Deze 2 lijnen verbinden Hardinxveld-Giessendam, Boven Hardinxveld, Giessenburg en Gorinchem en langs de routes liggen ook de treinstations. Mensen die geen auto rijden, kunnen in de week dikwijls geen beroep doen op mensen die wel auto rijden maar werken, vandaar dat de Buurtbussen van maandag t/m vrijdag van 7.00- 19.00 uur rijden. Volgens een váste route en dienstregeling. Iedereen is in de buurtbus welkom, ook scholieren en kinderen. We rijden in bussen met acht passagiersplaatsen, een plek voor rollators en één voor iemand die gebruikmaakt van een rolstoel. Er zijn 1, 4 en 10 rittenkaarten, de laatste voor € 14,00, dus slechts 1,40 per rit. Deze kunnen gewoon in de bus gekocht worden. Ook de OV chipkaart is hier geldig. Als chauffeurs hebben we een draaiboek waarin allerhande noodzakelijke informatie te vinden is. We moeten gewoon zorgen dat deze lijnen blijven bestaan! En om dat te verwezenlijken zijn er nóg meer chauffeurs nodig die als vrijwilliger deze ritten willen rijden. Ik zou zeggen: Als je van autorijden houdt en graag met mensen omgaat, dan is dit een uitgelezen plek. Je rijdt in mooie nieuwe bussen en hebt geen groot rijbewijs nodig. Ook mensen die werkloos zijn mogen zich hiervoor aanmelden, zij nemen immers geen plek in van een betaalde kracht, bovendien kan het een opstapje zijn om in het gewone arbeidsproces terecht te komen. Zowel man als vrouw zijn welkom. Je kunt zelf aangeven welke dagen je ingeroosterd wilt worden. Voor meer informatie: info@buurtbusdelinge.nl

Hoelang doet u dit al?

10 jaar, want ik doe dit ook al bij de Vereniging Buurtbus Alblasserwaard en nu dus per december ook in Hardinxveld-Giessendam.

Wat is er mooi aan dit werk?

De maatschappelijke betrokkenheid is een heel belangrijke drijfveer voor mij. Als dit werk niet gedaan zou worden, zouden deze bussen niet meer rijden. Ik zet me hier dan ook graag voor in. Bovendien rijd ik graag en houd van de polder. In de 10 jaar dat ik rijd heb ik 42000 km afgelegd. We horen vaak: ,,fijn dat jullie rijden". Staat iemand aan de weg die zijn hand opsteekt - ook al is het niet bij de halte - dan stop ik. Eens reed ik in de polder en een hengelaar liet merken dat hij mee wilde tot een winkel verderop en of ik hem op de terugweg hier weer op wilde halen. Zo is het gebeurd. Ook een mevrouw die instapte en haar man moest bezoeken in een verpleeghuis kon ik door een heel klein eindje om te rijden voor de deur afzetten. Die soepelheid trekt mij aan. Bovendien heb ik iets met openbaar vervoer.

Wat is er moeilijk aan dit werk?

Daar moet ik echt even over nadenken; ik heb nooit lastige klanten. En in alle jaren dat ik rijd, heb ik maar één keer heel voorzichtig moeten doen vanwege het weer. Je moet wel alert zijn, maar dat schaar ik niet onder moeilijk werk.

Meestal moet er samengewerkt worden, hoe gaat dat?

Veel collega's ontmoet ik niet omdat je alleen op de bus rijdt. Maar de samenwerking met de vrijwilligers en de vereniging is prima, want ook via mail e.d. kun je met elkaar overleggen.

Hoe lang hoopt u dit werk nog te doen?

Tot ik 75 ben, want dan moet je verplicht stoppen.

Heeft u nog hobby's en doet u nog meer vrijwilligerswerk?

Ja, ik houd van lezen, orgelspelen enz., maar ik kom tijd tekort om daar veel tijd in te steken. Ik doe en héb vrijwilligerswerk gedaan op vele fronten: als klankbord van ondernemers, in kerk, vervoer, onderwijs.

Heeft u betaald werk gedaan en wat bent u van professie?

Ik heb bij de RABObank gewerkt en daar allerlei functies bekleed.