Honderden banen weg bij IHC

SLIEDRECHT / H'VELD-G'DAM - Bij Royal IHC verliezen honderden mensen hun baan. Het bedrijf wil 487 van de circa 3000 vaste werknemers ontslaan. Bovendien wil de scheepsbouwer uit Sliedrecht af van een ,,groot deel'' van zijn 1127 inhuurkrachten. Dat maakte IHC vandaag bekend.

Het bedrijf brengt het aantal werven in Nederland terug van vier naar twee. De werf in Hardinxveld-Giessendam gaat definitief dicht, de scheepsbouwactiviteiten in Sliedrecht worden verplaatst naar de werven in Krimpen aan den IJssel en Kinderdijk. Het internationaal opererende IHC zegt daarnaast in het buitenland ,,versneld'' aanvullende bouwcapaciteit te willen realiseren.

IHC wil de reorganisatie nog dit jaar afronden. Het bedrijf is al bezig met het opstellen van een sociaal plan, waarover het met de vakbonden in gesprek gaat.

IHC, na Damen Shipyards de grootste scheepsbouwer van Nederland en gespecialiseerd in de bouw van schepen en materieel voor de offshore- en baggerindustrie, zegt dat de maatregelen nodig zijn wegens de slechte marktomstandigheden. Het concern heeft vooral last van de sterke daling van de olieprijs, waardoor opdrachten uit de olie- en gasindustrie uitblijven en de concurrentie scherper is geworden.

Om die concurrentie aan te kunnen, moeten de kosten omlaag, zegt de scheepsbouwer. IHC wil zich ook minder afhankelijk maken van de pieken en dalen in de scheepsbouw en bijvoorbeeld meer inzetten op de productie van materieel en service- en verhuuractiviteiten.

De vakbonden zagen de bui al een tijdje hangen, maar CNV-bestuurder Piet Verburg toont zich desondanks geschokt door de omvang van de reorganisatie. ,,We zagen het werk de laatste maanden al teruglopen. Nieuwe grote orders blijven uit. Maar het doet pijn dat zo veel werknemers, flex én vast, hun baan kwijtraken'', aldus de vakbondsman.

FNV legt zich niet bij voorbaat neer bij het ontslag van zoveel werknemers. ,,Wij hebben grote twijfels bij het strategisch beleid van het bedrijf, dat al jaren grote winsten maakt en steeds meer productie naar het buitenland verplaatst. En zijn eigen vakmensen hiervoor opoffert´´, zegt bestuurder Marry van der Stel.