• De leerlingen maken deze reis als project voor Persoonlijke Vorming.

    Suzanne Heikoop | SHe Fotografie

Leerlingen Calvijn naar Oeganda

H'VELD-G'DAM Geen biologie of wiskunde, maar de handen uit de mouwen in Oeganda. Acht derdeklassers en een docent van Calvijn gaan een week naar het Afrikaanse land om de lokale bevolking te ondersteunen. ,,Ik denk dat ik anders terugkom en bewuster ga leven."

De vijftienjarige Noa Brinkman werd uitgekozen om mee te gaan. ,,Na het schrijven van een sollicitatiebrief mocht ik op gesprek komen. Een tijdje later hoorde ik dat ik naar Oeganda mag!" De geselecteerde leerlingen krijgen de reis niet in de schoot geworpen. ,,Ieder dinsdag na schooltijd werken we er als groep aan. We leren elkaar daar goed kennen, bereiden de reis voor en bespreken de financiën. Per leerling moet er 2000 euro ingelegd worden. Ik verkoop daarom stroopwafels en amandelmeel en er worden in de pauze bijvoorbeeld ook broodjes knakworst verkocht."

De groep vertrekt op vrijdag 8 februari onder leiding van docent Peter Voorberg en Els de Nijs van stichting Child of Uganda. ,,Op de eerste reisdag worden we met een MAF-vliegtuig naar Kamaroja gebracht. Daar wonen Anke en Ronald met hun twee kinderen, ze runnen een school en zullen onze lokale gidsen zijn. Op die school zullen we ook in tweetallen les gaan geven. Op zondag gaan we naar een lokale kerk en we bezoeken een oorspronkelijke bevolkingsstam. Ook bouwen we watertanks en breiden we het schoolgebouw uit. Tussendoor is er ook wat tijd voor ontspanning in de vorm van een kleine safari en een vaartocht op de Nijl. Op de laatste dag hopen we in de hoofdstad weeskinderen te kunnen helpen. Daarna vliegen we terug."

De leerlingen maken deze reis als project voor Persoonlijke Vorming. Directeur Jeroen Spek: ,,Alle derdeklassers nemen deel aan een project. Zo gaan er ook naar Roemenië of Calais en organiseren een aantal leerlingen een Challenge Day. Tijdens deze projecten werken ze aan hun persoonlijke groei en ontdekken de leerlingen wat ze voor een ander kunnen betekenen. Als school geloven we dat de samenleving er beter uit zou zien als we een positief voorbeeld zijn voor anderen. De leerlingen ontdekken wie ze zijn, wat hun talenten zijn en hoe ze die voor anderen in kunnen zetten. Noa maakt bijvoorbeeld filmpjes tijdens de reis, waarin ze de leuke en minder leuke kanten van persoonlijke groei laat zien. Ook bij de voorbereidingen komen talenten naar voren; één van de leerlingen werkt drie uur per dag aan zijn verkoopactie. Het is prachtig om zo'n inzet te zien."

Noa heeft zin in de reis. ,,Ik hou van aanpakken en vind het leuk om iets voor anderen te doen. Wij Nederlanders zijn zelden echt tevreden, dus ik ben wel benieuwd hoe deze mensen toch blij kunnen zijn met wat ze hebben. Ik denk dat ik me meer bewust word van wat ik heb en doe. Dat merk ik tijdens de voorbereidingen eigenlijk al. Ik ben klaar voor de nieuwe ervaringen. De vaccinaties zijn binnen en ik weet wat er in mijn koffer moet. Ik heb nog nooit gevlogen, maar daar zie ik niet tegenop. Ik heb er zin in om met deze groep de uitdaging aan te gaan!"