• Gemeente Hardinxveld-Giessendam

Leerlingen De Driemaster bij KinderKlimaatTop Drechtsteden

H'VELD-G'DAM Vrijdag 15 november hebben 250 leerlingen uit groep 6 van tien basisscholen in de regio, waaronder De Driemaster in Hardinxveld-Giessendam, hun ideeën gepresenteerd voor een beter klimaat. Via een korte video toonden ze hun plannen aan een expertpanel, klasgenoten en ouders in de Duurzaamheidsfabriek. De ideeën waren zeer gevarieerd en liepen uiteen van een speciale kinderwebsite over plastic soep en klimaatverandering, tot het vergroenen van schoolpleinen.

Behalve de kinderwebsite en de groene schoolpleinen, hadden leerlingen een logo voor microplasticvrije producten ontwikkeld, waren andere kinderen langs de deuren gegaan om een oproep te doen voor minder afval en was er een elektrische schoolbus ingezet. Ook was er het advies om tasjes te gebruiken gemaakt van oude T-shirts en hadden leerlingen een creatief campagnefilmpje gemaakt tegen de plastic soep.

Het expertpanel - bestaande uit de kinderburgemeester van Dordrecht, jeugdbestuurders van de waterschappen, HVCgroep, Omgevingsdienst ZH-Z en regio Drechtsteden - was erg onder indruk van de creatieve en praktische plannen. ,,Wat goed dat jullie allemaal er zo serieus over na hebben gedacht!", aldus Marije, kinderburgemeester van Dordrecht. Jeugdbestuurder van waterschap Rivierenland, Nilles, hoopt dat de website voor kinderen er ook echt gaat komen, want ,,je kan er niet jong genoeg mee beginnen". ,,De kinderen hebben goed nagedacht hoe ze anderen tot actie kunnen aanzetten", sprak Christine Schreij van HVC.

Na afloop kregen alle scholen een moestuinpakket bestaande uit compost (beschikbaar gesteld door HVC), een regenton (beschikbaar gesteld door de waterschappen) en een moestuinworkshop, (beschikbaar gesteld door de gemeenten). Het was opnieuw een zeer geslaagde KinderKlimaatTop.

De KinderKlimaatTop Drechtsteden was de afsluiting van een leerzaam traject voor leerlingen van groep 6 van het basisonderwijs. De kinderen werden eerder uitgedaagd om na te denken over hoe zij hun eigen school of omgeving konden verduurzamen en oplossingen te bedenken voor energie, mobiliteit, water en afval.