'Wij bouwen luchtkastelen'

Hardinxvelds bedrijf bouwt de mooiste decors

H'VELD-G'DAM Weinig mensen zullen ervan op de hoogte zijn dat een aantal decors uit Dance Dance Dance op RTL4 uit een Hardinxveldse loods vandaan komen. Dat het vernieuwde berenverblijf in de Beekse Bergen uit diezelfde loods komt en dat er in de Efteling binnenkort weer een nieuwe attractie -Symbolica- te vinden is waaraan door de mensen van Wilgehout nummer dertien, de creatievelingen van The Thema Machine™, wordt gewerkt

door Walter Leendertse

Wie het kantoor van The Theme Machine™ betreedt, stapt een oud landhuis binnen, vol oude boeken aan de wand, geheel in vliegeniersstijl met een oude vliegtuigvleugel als bar. ,,Dit is ons kantoor en tegelijk een soort portfolio", aldus Bert de Jong, creative director van The Theme Machine™. Het kantoor annex portfolio is nog volop in ontwikkeling: ,,Het is uiteindelijk de bedoeling dat wanneer er op een boek uit de boekenkast gedrukt wordt, er een volledige boekenkast wegklapt en er een klein oud straatje te zien is, waar we onze nieuwste special effects kunnen laten zien", vertelt De Jong vol enthousiasme.

De Jong begon ooit bij drukkerij Tuijtel als vormgever, waarna hij zelf een reclamebedrijf begon: Young Design. Na een flink aantal jaar een succesvol reclamebedrijf te hebben gerund begon het tóch te kriebelen bij De Jong: ,,Je bent vooral bezig met het ontwerpen op de computer en ik wilde ook wel weer eens dingen echt met hand maken en voorwerpen kunnen aanraken." Zo gezegd, zo gedaan: De Jong begon naast zijn reclamebureau in zijn eentje decorstukken te maken, wat uitmondde in een goed lopend bedrijf met tien werknemers, door De Jong gebombardeerd tot 'creatieve geesten', dat in drie jaar zich kan meten met de top binnen de Nederlandse decorbouwwereld.

De eerste jaren waren volgens De Jong erg zwaar. Het bedrijf startte drie jaar geleden midden in de economische crisis. ,,We hadden soms twee maanden geen opdracht en waren dan hard en lang op zoek naar die ene opdracht zodat we weer aan het werk konden." Gek genoeg bracht diezelfde crisis ook de sleutel naar het landelijke succes van The Theme Machine™. ,,Een concurrent waar we weleens in opdracht voor werkten ging failliet. Ik heb toen gevraagd of één van hun beste vertegenwoordigers, Bas Jonkergouw, voor ons wilde komen werken", legt de Jong uit. ,,Bas is iemand met feeling voor de klant en iemand met veel contacten bij de grote namen waardoor we onszelf al snel in de kijker speelden bij onder andere 'Wildlands' en de 'Beekse Bergen'.

Daarnaast heeft de unieke werkwijze van The Theme Machine™ het bedrijf ook geen windeieren gelegd: ,,Andere bedrijven besteden eerst veel tijd aan het ontwerpen en schetsen, wij maken een moodboard en wat inspiratieschetsen en gaan daarna vooral snel aan het werk. Daarnaast staan we bekend om ons oog voor detail en beleving", vertelt De Jong niet geheel zonder trots. ,,En ik zie overal iets nieuws in. Laat me een halfuurtje op Pinterest (inspiratie-app) los en ik heb twintig nieuwe ideeën."

Met de komst van Jonkergouw heeft The Theme Machine™ het drukker dan ooit. De aanvragen voor escape rooms, decors, zwembaden, attracties en andere belevingen stromen binnen. Soms wordt er zelfs de klok rond doorgewerkt. ,,Maar altijd met een glimlach", voegt De Jong er snel aan toe. Hij ziet echter nog wel een nieuwe markt om aan te boren: ,,Er staan zoveel winkelpanden leeg puur omdat het MKB niet durft te investeren in beleving." The Theme Machine™ is nu bezig om in Rotterdam op een druk horecaplein een Hollywoodcafé te maken met verschillende filmscènes. De Jong is ervan overtuigd dat het café goed gaat lopen, omdat er in deze zaak iets te beleven valt, mensen vallen van de ene in de andere verbazing door de nieuwste snufjes. ,,Zelfs de eigen decorbouwer van Dance, Dance, Dance moest eerst aan onze 'decor'containers voelen of ze echt waren, zo bedrieglijk realistisch waren ze", lacht De Jong. ,,Dat is onze kracht! Wij bouwen luchtkastelen."