• n.v.t.

Visitekaartjes in het digitale tijdperk

In het digitale tijdperk is het makkelijker dan ooit voor bedrijven om professionele contacten te leggen. Via sociale netwerken zoals Twitter en LinkedIn kunnen ondernemers zowel regionaal als lokaal met elkaar in contact komen. Potentiële klanten en samenwerkingspartners in de regio Hardinxveld – Giessendam zijn slechts een muisklik verwijderd van elkaar. De vraag die ondernemers zichzelf kunnen stellen is of visitekaartjes met al de vooruitgang van technologieëen nog wel nut hebben. Worden ze nog steeds gebruikt? 

Er wordt wel eens gedacht dat het tijdperk waarin visitekaartjes worden uitgewisseld voorbij is en plaats heeft gemaakt voor een digitaal scenario. Er zijn ondernemers die denken dat het niet erg efficiënt is om een visitekaartje te geven, omdat er mogelijk met een online zoektocht veel meer informatie over mensen beschikbaar is. De realiteit is echter dat visitekaartjes blijven bestaan en nog steeds erg aanwezig zijn. Ze worden gebruikt als een aanvulling op alle informatie die online circuleert. Of voor informatie die een ondernemer liever niet op het internet plaatst.

Visitekaartjes: altijd bij de hand Visitekaartjes zijn gezien hun formaat een makkelijk middel om altijd bij de hand te hebben. Daarnaast zijn ze compact en bieden alle benodigde contactinformatie in één oogopslag.  Visitekaartjes zijn onderdeel geworden van een soort ritueel bij werkbijeenkomsten om aan het begin of eind van de vergadering aan elkaar te geven. Tijdens een netwerkbijeenkomst in Hardinxveld - Giessendam, een regionale beurs of een ondernemersbrunch is het aan te raden visitekaartjes mee te nemen om weg te geven. Daarnaast is een visitekaartje blijvend, zodat klanten en partners ook op een later moment de bedrijfsgegevens makkelijk kunnen naslaan. Hiervoor is verder geen internetverbinding nodig of een uitgebreide online zoektocht. Aangezien een ontmoeting met een potentiële klant op onverwachte momenten kan plaats vinden, is het voor ondernemers aan te raden om visitekaartjes steeds bij zich te dragen.  

Ontwerpen en afdrukken Door de gewenste informatie op een professionele manier te presenteren, is de kans groter dat een visitekaartje aangenomen en bewaard wordt. Het is dus belangrijk aandacht te besteden aan het ontwerp. Ondernemers dienen te letten op het lettertype dat gebruikt wordt en de kleuren op het kaartje, zodat er een harmonie ontstaat. Eventueel kan een bedrijfslogo toegevoegd worden. Basisinformatie zoals een naam, telefoonnummer, website en emailadres mag natuurlijk niet ontbreken. Daarnaast moeten de vorm en grootte van een visitekaartje een afspiegeling van de onderneming zijn. Een goed gekozen materiaal van uitstekende kwaliteit en dikte, zegt veel over het bedrijf. Bij een online drukker kunnen alle specificaties zelf gekozen worden, zodat er een visitekaartje wordt ontwerpen dat geheel gepersonaliseerd is voor elke organisatie.